Кар'єрний автомобільний транспорт


+38(093) 982-93-65
proect.karier@gmail.com

ПРОЕКТУВАННЯ КАР’ЄРІВ

І МАРКШЕЙДЕРСЬКІ РОБОТИ

Кар'єрний автомобільний транспорт.

 

Кар'єрний автомобільний транспорт отримав широке застосування на відкритих розробках гірничо-видобувних підприємств у всьому світі. Використання автотранспорту при розробці кар'єрів підтверджує його високі техніко-економічні показники при використанні в складних умовах: глибоке або складне залягання корисних копалин, розробка родовищ з обмеженими запасами.

Автотранспорт доцільно використовувати на кар’єрах з невеликим виробництвом при відстані транспортування вантажів до 3-5 км. Основу автомобільного кар’єрного транспорту складають самоскиди. Використовують також виїмково-транспортні машини – скрепери (при поєднанні екскавації) і підіймально-транспортне обладнання – фронтальні навантажувачі (особливо на схемах розробки з використанням драглайна). Автосамоскиди мають свої переваги перед конвеєрним транспортом в умовах транспортування гірничих порід з різними фізико-механічними властивостями. При цьому на відміну від залізничного транспорту, досягають спрощення процесу відвалоутворення, можливість переміщення по відносно крутим  (4-5º або 8-100 ‰) підйомам автодоріг за рахунок скорочення довжини транспортних комунікацій. 

Основні недоліки автотранспорту  - циклічність, залежність від стану доріг, зменшення продуктивності в період дощів, в ожеледицю, снігопад, забруднення атмосфери відпрацьованими газами, висока енергоємність і експлуатаційні витрати. На сьогоднішній час найбільш широко на кар’єрах застосовують три типи автосамоскидів: будівельні вантажопідйомністю 10-25 т для переміщення по дорогам загального користування, будівельні з шарнірно зчленованою рамою вантажопідйомністю 10-50 т і поза шляхові кар’єрні вантажопідйомністю 23-500 т.  Менш розповсюджені кар’єрні автопоїзда в складі тягачів для буксирування  самоскидних причепів і напівпричепів.

                                                               

Використання будівельних автосамоскидів в кар’єрах як правило, обмежено їх малою вантажопідйомністю і ускладненнями при перевезенні крупно кускових вантажів, однак вони незамінні в місцях, де перевезення технологічно можливо здійснювати тільки по дорогах загального користування, на перевезення сипучих і дрібно кускових вантажів (пісок, щебінь, попередньо розпушена порода) або в кар’єрах з малими об’ємами видобутку на віддалі до 40 км.

                                                          

Поза шляхові самоскиди з шарнірно зчленованою рамою (для зручності їх називають ADT – від англ.. articulated dump truck)  як правило використовують в будівництві, але на відміну від будівельних самоскидів вони пристосовані для використання на бездоріжжі. У всьому світі такі самоскиди випускають такі компанії: БелАЗ, МоАЗ, Bell, Volvo, Caterpillar, CNH (відомі під марками Astra, Case, DDT, Link-Belt, FIAT-Kobelco, New Holand, O&K), Desmond,Hydrema, JCB, John Deere (також Hitachi), Kaelble, Komatsu, Mitsubishi, Moxy, NHL, Randon, Royal, RTC і Terex. Самоскиди з шарнірно зчленованою рамою випускають з колісною формулою 4х2, 4х4, 6х4 і 6х6.

                                   

Основу автопарку, який використовується на відкритих розробках корисних копалин, складають кар’єрні (поза шляхові) самоскиди. На сьогоднішній день їх виробництвом займається більше 20 компаній: БелАЗ МоАЗ, Ashok-Leyland, Bharat, Case, Caterpillar, Caterpillar-Elphinston, Hindustan, Hitachi (Euclid), Komatsu, Kyomsungsang (Kumsusan – Кимсусан), Kress, Liebherr, NHL, Perlini, Randon, Rimpull, Shaofeng (Шаофен), Tamrock (Toro Supra), Terex (Unit Rig і Payhauler), Terberg і Zhonghuan (Чжунхуань).  Різновидність використовуваних за велику історію розвитку самоскидів схем привело до того, що найбільш доцільнішою стала схема з приводом на задні колеса і розвантаженням назад.  Для сучасних автосамоскидів з колісною формулою 4х2 розрахунковий(керівний) ухил в кар’єрах з міркувань пропускної здатності забезпечення безпеки і швидкості руху приймається рівним 70-80 ‰. В окремих випадках на окремих ділянках допускається ухил до 100 ‰. При використанні автопоїздів з колісною формулою 6х2 або 6х4 для забезпечення ефективності перевезень доцільніше похилий ухил 40-50 ‰. Всі сучасні автосамоскиди, які використовуються в кар’єрах, обладнані дизелями потужністю 200-3550 к.с. з турбонадувом, робочим об'ємом від 10 до 120 л. Привід на колеса здійснюється від двигуна через гідромеханічну коробку передач (на самоскидах вантажопідйомністю до 100 т) або від системи дизель-електричного приводу з мотор-колесами, обладнаними індивідуальною силовою установкою – електродвигуном. Застосування електромеханічної трансмісії разом з невисокою питомою потужністю дало можливість використовувати на кар'єрних самоскидах систему електроприводу від зовнішньої електромережі. Така схема дозволяє знизити при транспортуванні гірничої маси на велику відстань - до 20 км при значних обсягах видобутку, теплове навантаження на дизель на затяжних підйомах, а також в кар'єрах з великим заляганням корисних копалин.

Кузови самоскидів виготовляють з низьколегованої сталі з високою міцністю на розтяг.  В якості розвантажувального приводу застосовують потужний гідравлічний підйомний пристрій - телескопічні гідроциліндри, що дозволяють перекидати кузов назад на кут 43 ... 65 ° і вивантажувати вантажі масою до 500 т. Розвантаження займає від 9 до 30 с. Одна і та ж модель самоскида для різних умов експлуатації може бути оснащена кузовами різного виконання - з плоским, двосхилим днищем, ковшового типу, з футеровкою. Всі кузова обладнанні захисним козирком над кабіною, що забезпечує вимоги стандарту FOPS (захист від падаючих зверху предметів). Машини вантажопідйомністю до 70 т оснащують кузовами з примусовим «ежекторним» розвантаженням і теледумперами, розвантаження яких здійснюється за рахунок зменшення внутрішнього об’єму кузова. Перекидання кузова таких машин відбувається за рахунок зміщення вантажу до заднього борту. Основних гравців на ринку кар'єрних самоскидів не багато. Передові компанії з виробництва кар’єрних самоскидів БелАЗ, Caterpillar, Komatsu, Terex і Hitachi. У секторі зчленованих самоскидів виділяються компанії CNH, Bell і Volvo, але основний упор вони роблять на використання своїх машин в дорожному будівництві.